• image/jpeg;;;1950s.jpg1950
  • image/jpeg;;;1960s.jpg1960
  • image/jpeg;;;1970s.jpg1970
  • image/jpeg;;;1980s.jpg1980
  • image/jpeg;;;1990s.jpg1990
  • image/jpeg;;;2000s.jpg2000
  • image/jpeg;;;mini.jpg2010

1950

 


1950-talet Amway startas i Ada, Michigan Grundarna Jay Van Andel och Rich DeVos skapade namnet Amway som en förkortning av ”American Way”.

   

 

1959 Amway lanserar sin första produkt, Liquid Organic Cleaner - ett av världens första biologiskt nedbrytbara, koncentrerade allrengöringsmedel. Liquid Organic Cleaner blir en storsäljare och startar traditionen att ta omsorgen om vår jord på allvar.

1960

 


1960-talet Amways affärsfilosofi börjar utökas geografiskt samt vad gäller försäljning och produktutbud.

   

 


I oktober 1962 öppnar Amway sitt första internationella kontor i London, Ontario, Kanada. Det blev det andra av över 80 länder och territorier som Amway så småningom skulle expandera till.

   





1967 Amways försäljning uppgår till 50 miljoner dollar.

   



1968 Märket Artistry startar med 11 produkter och 37 nyanser. Artistry skulle komma att växa till ett av de fem bäst säljande märkena för kvalitetshudvård*.

*Source: Euromonitor International Limited; www.euromonitor.com/amway-claims

1970

 


1970-talet Amway förvärvar Nutrilite och lägger till åtta ytterligare internationella marknader samt utökar sitt huvudkontor till nära 93 000 kvadratmeter.

   

 

1971 Amways första kontor utanför Amerika öppnas i Sydney, Australien. Varför Australien? Enligt en av våra grundare Rich DeVos ”låg det landet allra längst bort, så vi sade att om det fungerar där borta så kanske det kommer att fungerar på andra ställen.” En av våra grundare Jay Van Andel ses här sätta spaden i marken.

   

 



Amways första kontor öppnar i Europa - i Milton Keynes, Buckinghamshire, Storbritannien.

1980

 


1980-talet Amways affärsmöjlighet når ytterligare 20 länder via över en miljon distributörer.

   

 


1981 Amways Grand Plaza Hotel öppnar i Grand Rapids, Michigan, USA. Det här fyrstjärningar hotellet med 682 rum blev en av de ikoniska katalysatorer som skulle ge den här orten i västra Michigan ökad välfärd och tillväxt.

   

 



1984 Amway firar sitt 25-årsjubilieum.

1990

 

1990-talet Amway utökar till 33 ytterligare marknader runt om i världen, bland annat Kina och Sydafrika (på bilden). Genom våra distributörers, anställdas och partners ansträngningar runt om i världen, skulle Amways storlek komma att mer än fördubblas under det här årtiondet.

2000

 


2000-talet Det nya milleniet förde med sig nya partnerskap, nya innovationer och nya ansträngningar att hjälpa Amway uppnå sin vision - att hjälpa människor till ett bättre liv.

   

 


2003 Amways kampanj för barn, One by One, lanseras. Kampanjen använder resurserna hos hela Amway-familjen för att ändra barns livsvillkor runt om i världen.

   

 


2006 Nutrilite öppnar Center of Optimal Health. På den här anläggningen i Kalifornien bedrivs ett världsomspännande samarbete mellan experter som är engagerade i att hjälpa människor uppnå optimalt välmående.

   

 

Amway UK öppnar ett Flagship Experience Centre (FEC) i London, som kombinerar upplevelsen av Amways varumärken med professionella utbildningsfaciliteter. FEC fungerar som en central punkt för träning av existerande ABO:er och som stöd till nya ABO:er när de bygger och utvecklar sin verksamhet.

2010


2010 Amway Center, ett nöjes- och evenemangscenter med 20 000 sittplatser öppnas i centrum av Orlando, Florida, USA. Amway Center är hemmaplan för basketlaget Orlando Magic som tillhör National Basketball Association (NBA).